opreisvoorkebene.reismee.nl

Ons avontuur...

Donderdag 23 juli: de wekker gaat af dus we draaien ons niet meer om. Er staat namelijk weer genoeg op het programma. Van schilderen, kids naar school brengen en klusjes tot een trip op de motor door de bush. Voor vele was er zelfs nog een kleine gelegenheid om uit te slapen, aangezien de activiteiten pas om half 9 begonnen. Eenmaal begonnen ging een ieder zn eigen weg. De schilderploeg heeft de eetzaal en de hal in Kebene afgemaakt. Verder hebben onze klussers (Leendert & Jelmer) het één en ander bijgedragen met hun spierkracht ;) 8 mensen van de groep zijn met Pasci het avontuur tegemoet gereden in de vorm van een geweldig mooie motortrip door de bush met prachtig uitzicht. Alles is goed verlopen en rond 15:00 kwamen we weer samen in Kebene. Daar nam iedereen z'n rust (sommige pakte zelfs wat extra slaapuren mee) en om 18:00 gingen we eten in Kebene. De maaltijd verliep heel soepel en stil (volgens de regels van Kebene) en was heerlijk. Alleen was het eten van
Rijst met tomaten saus wat lastig eten met onze handen.

Vrijdag 24 juli:
Vandaag zullen we naar Emyland gaan om daar te helpen met alle voorbereidingen voor de opening van de school. Er is met eten gerekend op zo'n 300 mensen. Er moesten dus, echt waar, aardig wat aardappelen geschilt worden. Hier heeft een groot deel van de groep dan ook hun energie in gestoken nadat alles versierd was. We hadden voor alle kinderen een feesthoedje geregeld. Zodat alles feestelijk zou zijn. Veel later dan gepland starten we met de openingsceremonie en na ons prachtige en zelfgemaakte liedje te hebben gezongen en heel veel toespraken beginnen we aan de "lunch". Na de "lunch" (die om 16:00 begon) gaan we terug naar Kebene. 's avonds gaan we met z'n allen eten.

Zaterdag 25 juli: vandaag is het shabbat voor de zevendag adventisten. En wij wonen als groepDe dienst bij. Dit ook omdat deze gemeente mee werkt met mama Holland aan het Emyland project. Nadat we welkom zijn geheten en een aantal liederen hebben gezongen gaat de dienst verder. Pasci brengt ons terug naar Kebene waar we allemaal onze badkleding en handdoeken bij elkaar zoeken.
Na een bezoek aan een markt om souvenirs in te slaan vertrekken we naar het strand want de rest van de dag zijn we vrij. Om 18:00 keren we terug naar Kebene want er staat een bbq voor ons gepland. Pas rond half 9 gaan we eten, want alles gaat op het Afrikaanse tempo. Zelfs het opstoken van de bbq.

Zondag 26 juli
Een deel van de groep vertrekt om 10 uur naar de kerk om daar een dienst bij te wonen. Na de dienst komen we
In Kebene terug. Daarna vertekken we om 14:00 naar het strand met het oudste deel van de kinderen. Dit doen ze namelijk elke zondag. Een frisse duik in de blauwe golven veranderd al snel in een gezellige zwempartij. Rond half 6 gaan we terug naar Kebene om daar de maaltijd te gebruiken en daarna de omba-tijd bij te wonen. Als dit afgrond is gaan we terug naar de lodges en drinken we gezellig iets om daarna heerlijk te gaan slapen.

Dit was weer een update van ons Afrika avontuur, hopelijk heeft u er van genoten. Liefs en groetjes van ons allemaal.

Mathilde Wisse

Heerlijk om te horen. Wat een indrukken weer. Geniet ervan. In gedachten bij jullie. Liefs

Jan de Jonge

Leuk reisverslag. Als aanvulling dit.
Daarnaast zijn er een tweetal vrouwelijke vrijwilligers ( Carolien en Coby) die samen met Arianne die een workshop hebben bezocht. Daar ontmoeten ze de Keniaanse naaister. Samen hebben ze gekeken wat mogelijk was met de aanwezige naaimachines en hebben de kundigheden van de Keniaanse beoordeeld. Die waren prima. Een tas werd gemaakt. Later (zaterdag 1 aug) zijn Arianne , Coby en Jan in Mombassa stoffen gaan ophalen. O.a. Coby zal thuis van een deel van die stoffen dingen maken voor de Kebenewinkel