opreisvoorkebene.reismee.nl

woensdag 30 juli

jambo

vanmorgen om half10 met de eerste groep vertrokken naar de Kosovo school.je huurt een paar moters en die brengen je voor een paar cent overal naar toe,met twee man achterop de moter en gaan. oficieel is er een helmplicht in Kenia maar hier is het een zeldzaamheid als je een motorrijder met een helm op ziet rijden.

om kwart voor tien kwamen we aan. we werden ontvangen met met vrolijk gezang.eerst werd het bijbelverhaal van Jezus stilt de strorm in woord en beeld uitgebeeld.daarna zijn ze een werkje gaan doen dat we voorbereid hadden.in die tijd ben ik(Bram)even naar de plaatselijke barbier gelopen die voor 100 chiling (1 euro) mijn baard en haardos of wat daar van over is onder handen heeft genomen.tegen 12 uur kwam de volgende groep aan.

Deze groep had smorgens rijst en dergelijke ingekocht om aan de plaatselijke bevolking te schenken. Ook hebben zij kleding uitgedeelt wat dankbaar in ontvangst werd genomen. de bevolking is hier zeer arm en zijn erg dankbaar voor wat zij krijgen. om 12 uur hebben wij dus de tasjes uitgedeelt aan alle kinderen waarop we weer veel blijde gezichten zagen. Tegen 1 uur hebben we afscheid genomen en zijn op de motor weer vertrokken.

Onderweg even snel ergens wat gegeten en verder naar het plot.het plot zijn een drie huisjes op het platteland waar binnenkort de 18 jarigen komen te wonen. als de jongeren 18 jaar zijn moeten ze het tehuis verlaten en moeten ze voor hun eigen kostje gaan zorgen. het plot bied ze onderdak voor als ze 18 jaar zijn geworden en nog niks hebben. dit kan zijn voor een paar maanden maar ook eventueel een paar jaar als de jongeren nog een opleiding volgen. van het sponsorgeld dat de jongeren ingebracht hebben is onder andere 1 van deze woningen aan gekocht. we hebben een rondleiding gekregen in de stromende regen. nooit geweten dat het zo hard kon regenen in afrika.

Om een uur of half 5 waren we weer terug in Kebene en hadden we nog wat tijd om te relexen en wat droge kleren aan te trekken. Om 6 uur hebben we gegeten met de kebene kids, de pot schafte vandaag pannekoeken met bruine bonen en dan op zijn afrikaans. dus dat betekend pannekoeken zonder ei en melk en suker en de bruine soep die hierbij geserveerd werd waren linzen met bruine bonen kruiden er door. best te eten eigenlijk.

OMBA-time, een bijbelse quiz van Danina en Merel. Een lied gezongen die wij geleerd hebben bij de Kosovoschool. en een kringgebed. Daarna gezelligheid met de kinderen.

Chilllen in de cottage en dan WELTRUSTEN!!!

Carolien Kooijman

Echt heel leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken!
liefs x