opreisvoorkebene.reismee.nl

Zaterdag

Vandaag 10 augustus 2013

We hebben de groep in drieën gedeeld, de jongens gingen een motortrip maken. Kees en Emely gingen samen op stap om eten uit te delen, en de meiden gingen met twee bootjes over de Congo River om eten en kleren uit te delen aan de allerarmsten.

Kees en Emely startten hun bush tour bij de supermarkt. We hebben daar spullen ingekocht, van het sponsorgeld van onze acties, die de mensen hier het eerste nodig hebben. Denk daarbij aan bloem, vaseline, zeep en schriftjes. We hebben deze spullen uitgedeeld. Ook hebben we de mensen blij gemaakt met kleding die we van familie en vrienden hebben gekregen. In de bush zijn de mensen blij met alles, daar kunnen wij zo veel van leren.

De meiden vertrokken om 10 uur met een busje naar de Congo river. Vanaf daar gingen we met twee kleine bootjes naar een heel arm dorpje. Toen we daar aankwamen werden we verwelkomt in het huis van de het dorpshoofd. We stalden onze etenswaren uit die we gekocht hadden en dat werd eerlijk verdeeld en op stapels gelegd. Wij hebben hem gevraagd welke gezinnen het meest hulpbehoevend waren, zodat we daar onze spullen konden geven. In het dorpje kwamen alle kinderen gelijk aangerend en vragen om ´food´ or ´clothes´. Het was een hele bijzondere ervaring om mee te maken, kinderen met hongerbuikjes die steeds ´mama, mama, food´ riepen. Als je je tas open deed trokken ze je spullen er bijna uit. Als ze iets hadden gekregen verstopten ze het en deden alsof ze niks hadden gekregen zodat ze weer iets nieuws kregen. Ze gingen aan je trekken, hangen en ruzie zoeken wie wat kreeg, het was heel indrukwekkend. Ze waren heel blij met alles wat ze kregen en de kleren deden ze gelijk aan. Toen we alles hadden uitgedeeld gingen we weer terug naar onze bootjes, om over de Congo River terug te varen. Vanaf daar zijn we gaan lopen en met een ´matatu´ teruggereden naar Kebene. Machiel, Lourus-jan en Hugo hadden voor de kinderen een voetbaltoernooi georganiseerd, daar zijn we toen gaan kijken / hebben we aan mee gedaan. De kinderen hadden allemaal voetbalpakjes gekregen, die door een voetbalvereniging gesponseerd waren, waar ze heel erg blij meer waren.

Ook de plaatselijke economie is gestimuleerd door een klein half dagje motorcycles te huren. We hebben onder andere Simbs-hills bestormd. Het weer was grotendeels goed op een enkel buitjes na. Regenbuien op een motor met weinig kleren aan voelt aan als hagel. Ook werden we nog aangehouden door politie, ze deden even moeilijk maar lieten ons toch weer gaan toen we aangaven dat ze inconsequent waren. We kwamen door vele arme dorpjes en zijn weer eens met de neus op de feiten gedrukt dat het uitdelen van de eerste levensbehoeften van groot belang is.

Om 6 uur was het weer etenstijd. Na het eten is het altijd ´omba-time´ dit keer deden Lourusjan, Machiel en Hugo het verhaal van het verloren schaap. De kinderen kregen allemaal een klein schaapje, waar ze heel blij mee waren. We hadden een bijzondere gast bij deze omba-time, Doctor Patroba en zijn vrouw Caroline was er. Hij kwam ons bedanken voor de laboratorium  apparaten, deze heeft hij gekregen van het geld wat wij hebben opgehaald. Hij was er heel erg blij mee en hij zag het ook als een geschenk van God. Na de omba time hadden we vrije tijd en hebben we nog even met de kinderen gespeeld, mooie gesprekken gevoerd en foto’s van onze familie laten zien. Nu is het weer tijd om te slapen. Goodnight!

Kwaheri