opreisvoorkebene.reismee.nl

donderdag 24 juli 2014

Jambo

Vanmorgen hebben we in verschillende groepjes de kinderen op school gebracht.

Het ontbijt van deze morgen bestond uit mandasy, lekkere broodjes die proeven naar oliebollen uit Nederland!

Na het onbijt hebben we ons in twee groepen opgesplitst, de ene groep ging naar de Kosovo school en de andere groep ging schilderen in Kebene.

De verf zou al om 8 uur bezorgd worden, en kwam pas om half 10 aan. Voor Keniaanse begripen is dit eigenlijk nog zeer vlot. We hebben onder andere de eetzaal en alle kozijnen geverfd. Ondertussen even gekeken wat er op dat moment gekookt werd, op het vuur stond een geitenkop te pruttelen, jum.

Op het Kosovo schooltje hebben we eerst naar een mooi bijbelverhaal geluiserd, wat ons in woord en beelden werd uitgelegd. Super! Daarna hebben geknutseld, een mooie kroon gemaakt want het onderwerp was God is koning. De kinderen vonden het fantastisch, leuk om al die blije gezichtjes te zien!

Tussen de middag hebben we meegegeten met de Kebene pot, leuk als je die geitenkop al had zien liggen, dat neemt namelijk je eetlust behoorlijk af.

's Middags kregen we een paar uur de tijd, om je eigen ding te doen. Sommige namen een duik in de zee, de andere hadden de roeping om de lokale economie te stimuleren.

In de loop van de middag hebben we de kinderen weer opgehaald van school. Toen ze terug kwamen hebben we de kleintjes gewassen, en de ouderen waar nodig geholpen met hun huiswerk.

Om 19uur was er omba-time, soort avondsluiting, en hebben we onderandere de bijbels uitgedeelt. Waarvan er trouwens de hele week al 4 kwijt waren, drie keer raden bij wie ze toch in de tas zaten. We noemen geen namen maar ze werkt in Werkendam en komt uit Nieuwerkerk..

De reactie's op de bijbels waren fantastisch om te zien! De kinderen waren zo ontzettend blij met de nieuwe bijbels, waar bovendien hun eigen naam in gegraveerd was. Foto's volgen later!

Om 20;30 zijn we zelf gaan eten in de leuk restaurantje waar we heerlijk hebben gegeten. Pizza, inktvis. kip en dergelijke. Lekker eten dus!

Ongeveer rond half 11 waren we terug, en hebben we snel ons bed opgezocht. In de ene kamer duurde het wat langer voordat de slaap de overhand kreeg.

Al met al mogen we met dankbaarheid terug kijken op deze enerverende en bewogen dag.

Slaaplekker!

wiljanne